Wykonanie kopii zapasowej (backupu) WordPressa jest kluczowym elementem zarządzania witryną, zapewniającym bezpieczeństwo danych i umożliwiającym szybką odbudowę strony w przypadku awarii, ataku hakerskiego lub innych problemów. Zobacz jak wykonać backup WordPress na kilka sposobów.
Kopie zapasowe – odpowiedni hosting
Najlepszym rozwiązaniem, aby zapewnić sobie regularne kopie bezpieczeństwa WordPress jest wybór dostawcy hostingu, który gwarantuje takie kopie w ramach swojej usługi. Dzięki takiemu rozwiązaniu nie musisz martwić się o konieczność zabezpieczania swojej witryny.
Zdarza się jednak, że konieczne jest wykonanie kopii zapasowej na żądanie. Konieczność taka występuje np. przy aktualizacji witryny WordPress lub przy innych pracach modernizacyjnych. Ważne jest, aby przed rozpoczęciem takich prac wykonać aktualną kopię bezpieczeństwa.
Jak wykonać backup WordPress?
Istnieje wiele metod wykonywania kopii zapasowych witryny WordPress. Sam WordPress działa w oparciu o pliki witryny oraz bazę danych. Dlatego należy pamiętać, że pełna kopia zapasowa WordPress powinna się właśnie składać z tych elementów.
W VH.PL stawiamy na proste rozwiązania. Dlatego dokładamy wszelkich starań, aby każda operacja mogła być wykonana przy minimalnym zaangażowaniu użytkownika.
Automatyczna kopia zapasowa w WP Toolkit
Jest to bardzo prosta metoda, którą wykonasz kilkoma kliknięciami myszy.
- Zaloguj się do panelu administracyjnego serwera
- Wybierz w lewym bocznym menu: WP Toolkit
- Pojawi się lista Twoich witryn WordPress. Wybierz opcję: Kopia zapasowa / Przywróć
- Pojawi się karta: Kopia zapasowa i przywracanie. Wybierz opcję: Archiwum
- Na dole ekranu zobaczysz pasek postępu wykonywania kopii zapasowej WordPress. Czas trwania tej operacji uzależniony jest od wielkości twojej witryny. Nie powinien jednak zająć dłużej niż kilka minut.
- To wszystko. Backup WordPress został wykonany. Potwierdzenie pojawi się na dole ekranu. Naciśnij: Zamknij
Użyj wtyczki do backupu
Także łatwym sposobem na stworzenie kopii zapasowych jest użycie dedykowanej wtyczki. Wtyczki takie jak UpdraftPlus, BackupBuddy, czy Jetpack Backups umożliwiają automatyczne tworzenie pełnych kopii zapasowych witryny (plików i bazy danych). W wersjach darmowych kopie takie przechowywane są na Twoim serwerze. Przechowywanie ich w niezależnej lokalizacji, np. w chmurze (Google Drive, Dropbox, Amazon S3) często wymaga płatnej wersji wtyczki.
Jak to zrobić:
- Zainstaluj i aktywuj wybraną wtyczkę do backupu z panelu administracyjnego WordPress.
- Skonfiguruj ustawienia wtyczki, wybierając, co dokładnie ma być kopią zapasową (pliki, baza danych) i gdzie mają być przechowywane kopie (lokalnie, w chmurze).
- Ustaw harmonogram backupów (dzienny, tygodniowy itd.).